Hij heeft hiertoe een voorstel ingediend dat verder zal worden besproken door de gewesten.
Wij geven u alvast een voorsmaakje van de eventuele aanpassingen:
- een gelijktijdig groen licht voor alle fietsers op een kruispunt, terwijl alle overige bestuurders rood licht hebben (naar het Antwerps voorbeeld van “vierkant groen”).
- de verplichte inschrijving en duidelijke regels voor het gebruik van Speed Pedelecs (onder meer minimum leeftijdsvereiste van 16 jaar, verplicht theoretisch en praktisch rijexamen en gebruik van een helm)
- de invoering van autovrije straten tijdens en in de omgeving van scholen
- nieuwe verkeersborden: waarschuwingsborden voor mist of spoorvorming, borden die het gebruik van de carpoolstrook verduidelijken
- de aanpassing van de afbeeldingen op verkeersborden naar genderneutrale tekeningen
- enkel nog het verplicht gebruik van de vier knipperlichten na een verkeersongeval (en dus geen gevarendriehoek meer)
- een maximale vastgestelde snelheid van 25 km/ uur voor segways, elektrische steppen en hoverboards
- de officiële invoering van een reddingsstrook:
links rijdende bestuurders moeten naar links uitwijken en rechts rijdende bestuurders naar rechts zodat er in het middel een reddingsstrook ontstaat voor hulpdiensten
- de bevestiging van het verbod om in te halen aan kruispunten
U dient echter nog niet te vrezen voor al deze nieuwe regels, want deze nieuwe wegcode zal ten vroegste in 2021 in voege treden.